STRATEGIA 2025-2028
TAUSTAA
Vuonna 2019 Salibandyseura Welhot ry alla oli 887 jäsentä. Vuoteen 2022 mennessä harrastajien määrä oli pudonnut 628 jäseneen. Pudotusta jäsenmäärässä oli tapahtunut siis pahimmillaan 29 %. Merkittävimpinä tekijöinä jäsenmäärän putoamiselle olivat korona, lajin vetovoiman heikkeneminen ja sitä kautta myös alueellisten sarjojen elinvoimaisuuden taantuminen junioreissa. Muuttunut yhteiskunnallinen tilanne ja asenne liikuntaa ja vapaaehtoistoimintaa kohtaan ovat myös hankaloittaneet normaalia yhdistyksen toimintaa. Jäsenmäärän pudotessa jäsen- ja joukkuemaksuja jouduttiin korottamaan, millä on lisäksi ollut vaikutuksensa nuorten ja aikuisten mahdollisuuksiin harrastaa salibandya Welhoissa.
Yhteiskunnallisia muutoksia ovat olleet vapaaehtoistyön merkityksen lasku yhdistystoiminnassa sekä syntyvyyden lasku Suomessa vuodesta 2010 lähtien. Vapaaehtoisia on ollut entistä vaikeampi saada mukaan toimintaan ilman korvausta, joka on puolestaan nostanut joukkueiden ja yhdistyksen kustannuksia. Koronan sekä Ukrainan sodan myötä yritysten mahdollisuus sponsoroida yhdistystoimintaa on talouden mukana heikentynyt. Taloudellisten syiden vuoksi Welhoissa luovuttiin yhdestä määräaikaisen työntekijän työpanoksesta. Salibandyn vetovoimaisuus on myös heikentynyt koko maassa, joka näkyy myös muiden seurojen toiminnassa ja sarjojen elinvoimaisuuden laskuna erityisesti P15-P22 ikäluokissa. Alueellisissa sarjoissa on entistä vähemmän joukkueita. Jäsen- ja toimintamaksujen nostaminen on näkynyt negatiivisesti aikuisharrastajien määrässä, koska monet ovat jatkaneet harrastustoimintaa oman tai toisen yhdistyksen alla alasarjoissa. Strateginen järjestys pohjautuu jäsenmäärän kasvattamiseen. Pääasiassa seuran tulot tulevat jäseniltämme, joten sen kasvattaminen ja tulevaisuudessa vaaliminen on elinehto seuran toiminnalle ja kehittymiselle. Kasvava jäsenmäärä mahdollistaa rahaa ja resursseja seuran toiminnan kehittämiselle, joka puolestaan saattaa näkyä positiivisena rahavirtana jäsenmäärän tai myynnin ja yhteistyökuvioiden kautta. Nämä vaiheet onnistuessaan mahdollistaisivat jäsentemme kustannusten pienentämisen.
Strategiatyöryhmässä selkeäksi tavoitteeksi asettui monipuolisen harrastustarjonnan mahdollistaminen jäsenillemme, mutta niiden resurssien puitteissa, jotka ovat sillä hetkellä saatavilla. Tämän toteuttamiseksi muodostui strategiset painopistealueet, joita ovat perustoiminnan sekä yhteisöllisyyden vahvistaminen ja viestinnän kehittäminen. Perustoiminnan vahvistaminen tarkoittaa jäsenmäärän kasvattamista kohti 1000 harrastajan seuraa, jonka kautta myös seuran taloudellinen tilanne vahvistuisi. Strategisesti tämä osa-alue on prioriteettina korkeimmalla, koska seuran ydinosaaminen painottuu salibandytoiminnan järjestämiseen, sekä harrastajien liikuttamiseen. Tällöin toimintaa pystyttäisiin kehittämään sen sijaan että suunnitellaan mistä seuraavaksi karsitaan. Panostamalla yhteisöllisyyteen toivomme kasvattavamme seuran vetovoimaisuutta niin uusien kuin jo mukana toiminnassa olevien silmissä. Tavoittelemme sitä, että jokaisessa Welhossa näkyisi entistä vahvemmin ilo, innostus ja intohimo tulevaisuudessa. Kolmas painopistealue eli viestinnän kehittäminen takaisi jatkossa myös sen, että kaikkien yhteinen panostus ja uurastus tavoitteiden eteen näkyisi ulospäin yleisöä kiinnostavan viestinnän muodossa.
Welhojen hallitus on hyväksynyt tämän strategian toimintakausille 2025-2028 kokouksessaan 24.2.2025.
MISSIO
”Welhot on yhteisö, joka tarjoaa mahdollisuuden liikkua ja kokea elämyksiä sekä monia mahdollisuuksia haastaa ja ylittää itsensä.”
Voimavektorit: ILO – INNOSTUS – INTOHIMO
VISIO
"Ilolla yhdessä! Yhdessä unelmoiden ja avoimesti viestien rakennamme entistä vahvempaa ja vastuullisempaa seuraa. Seuraa, joka hehkuu iloa, innostusta, intohimoa ja yhteisöllisyyttä."
Ilon, innostuksen ja intohimon kautta rakennamme vahvasti yhteisöllistä, vastuullista, yli tuhannen harrastajan urheiluseuraa. Yhteisöllisyyden kasvu lisää seuran vetovoimaa niin pelaajien, valmentajien kuin muidenkin toimijoiden silmissä. Kaikki voivat tulla mukaan Welhojen toimintaan. Vahvaa yhteisöllisyyttä tukee myös monipuolinen ja Welhomainen viestintä.
ARVOT
YHTEISÖLLINEN – VASTUULLINEN – AVOIN – KEHITTYVÄ
YHTEISÖLLINEN
”Olemme yhteisö, johon on helppo tulla mukaan, ja jossa jokainen kokee olevansa tärkeä.”
VASTUULLINEN
”Olemme yhteisö, joka toimii yhteisten sääntöjen ja sopimusten mukaisesti, huolehtien vastuistaan ja velvoitteistaan - pidämme sen minkä lupaamme. ”
AVOIMUUS
”Olemme yhteisö, jossa asioista viestitään avoimesti, ja jokaisella on mahdollisuus kysyä ja nostaa asioita esille.”
KEHITTYVÄ
”Olemme yhteisö, jossa luotetaan tiedolla johtamiseen. Kannustamme parhaansa yrittämiseen, joka mahdollistaa kehittymisen.”
STRATEGISET TOIMENPITEET
PERUSTOIMINNAN VAHVISTAMINEN
TAVOITE 1: Jäsen- ja harrastajamäärän kasvattaminen
”Tule mukaan- toiminta & Pidä kiinni -toiminta”
Toimenpide 1:
Vahvistetaan olemassa olevaa joukkuetoimintaa T10-T21, P8-P19, edustusjoukkueet, kerhotoiminta 5-11v pojat, kerhotoiminta T8, Erityisryhmä, naisten harrasteryhmä.
Mittari(t): jäsenmäärä, harrastajien määrä, pelipassien määrä ja ryhmien määrä
Toimenpide 2:
Perustetaan uutena perheliikunta-ryhmä/ryhmiä, kuntosähly-ryhmä/ryhmiä aikuisille.
Mittari(t): kyllä/ei
Toimenpide 3:
Lisätään toimihenkilöjäsenten määrää.
Mittari(t): jäsenmäärä (kolme toimihenkilöjäsentä per hallinnollinen joukkue/ryhmä)
TAVOITE 2: Tapahtumatuotannon kasvattaminen
Toimenpide 1:
Ylläpidetään ja kehitetään seuran nykyisiä vakiotapahtumia Junnuliiga, Kesäleiri sekä Puijo Cup.
Mittari(t): osallistujamäärät ja taloudellinen tulos
Toimenpide 2:
Kehitetään uusia tapahtumia / elvytetään vanhoja tapahtumia, esimerkiksi 3v3 SM-turnaus, Firmasähly, Katusähly sekä muita tapahtumia käytettävissä olevien resurssien mukaan.
Mittari(t): osallistujamäärät ja taloudellinen tulos
TAVOITE 3: Ohjaaja- ja valmentajaresurssin kasvattaminen
Toimenpide 1:
Rekrytointiprosessin nykytilan arviointi, ja kehittämissuunnitelman laadinta.
Mittari(t): kyllä/ei
Toimenpide 2:
Ohjaaja- ja valmentajaresurssin perehdytys / koulutus / tukeminen
Mittari(t): kyllä/ei
Toimenpide 3:
Ohjaaja- ja valmentajaresurssin sitouttaminen.
Mittari(t): Ohjaaja- ja valmentajaresurssien vaihtuvuus
TAVOITE 4: Olosuhteiden käytön tehostaminen
Toimenpide 1:
Uudet avautuvat tilat mahdollistavat joukkuetoiminnan keskittämisen Luolan ja Lippumäen liikuntapaikoille, sekä koulujen isoihin saleihin (Ylä-Pyörö, Martti Ahtisaari, Kalevala). Pieniä koulujen saleja hyödynnetään kerhotoiminnassa lähiliikuntaperiaatteen mukaisesti. Aikuisten matalan kynnyksen toimintaa tuetaan tarjoamalla sopivia ja kustannustehokkaita olosuhteita.
Mittarit: kerhotoiminnassa kerhojen määrä eri toimipisteissä ja käytössä olevien salivuorojen määrä toimipisteittäin
Toimenpide 2:
Uudet avautuvat tilat mahdollistavat kilpailutoiminnan sekä seuran tapahtumien kehittämisen. Aktiivinen yhteistyö Salibandyliiton ja kaupungin kanssa tilojen hyödyntämiseksi.
Mittarit: kyllä/ei
2. YHTEISÖLLISYYDEN VAHVISTAMINEN
TAVOITE 1: Joukkueiden sisäisen yhteisöllisyyden vahvistaminen
Toimenpide 1: Joukkueenjohtajien tukeminen
Joukkueenjohtajien rooli on yhteisöllisyyden näkökulmasta suuri. Heidän suoriutumistansa arjessa pitää tukea seuran toimesta. Pidetään huoli, että joukkueessa on jaettu mahdollisimman tasaisesti vastuut.
Mittari(t): jäsenkyselyt
Toimenpide 2: Joukkueiden pelisääntöjen sopiminen ja niistä kiinni pitäminen
Vastuulliset henkilöt johtavat joukkueessa noudatettavat pelisäännöt pelaajille, huoltajille sekä toimihenkilöille. Avoin ja selkeä viestintä luo yhteisöllisyyttä.
Mittari(t): jäsenkyselyt
Toimenpide 3: Valmentajien osaamisen kehittäminen
Valmennuskoulutuksissa tarjotaan työkaluja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden luomiseen, sekä konfliktien ratkaisuun.
Mittari(t): Kyllä/ei, jäsenkyselyt
Toimenpide 4: Yhteisten tapahtumien järjestäminen
Kannustamme joukkueita järjestämään yhteisiä tapahtumia, esim. vanhemmat vs. lapset -pelit, pikkujoulut, päättäjäiset.
Mittari(t): tapahtumien määrät (kpl/kausi)
TAVOITE 2: Joukkueiden välisen yhteisöllisyyden vahvistaminen
Toimenpide 1: Yhteisten kohtaamisten järjestäminen
Seurassa järjestetään yhteisiä kohtaamisia yli joukkuerajojen, esim. toimihenkilö-, ja valmentajapalaverit, yhteiset harjoitustapahtumat, edustusjoukkueiden kotiottelut sekä muut jäsentapahtumat.
Mittari(t): tapahtumien määrät (kpl/kausi/joukkue)
Toimenpide 2: Yhteisten toimintamallien viestiminen
Seuran toimintasäännöt sekä valmennuslinja ohjaavat ja tukevat joukkueiden arjen toimintaa, ja turvaavat pelitoiminnan toteutumista. Näiden läpikäynti sisällytetään vanhempainpalavereihin.
Mittari(t): Kyllä/ei
TAVOITE 3: Jäsenten välisen yhteisöllisyyden vahvistaminen
Toimenpide 1: Kunnioittavan ja huomioivan käytöksen esimerkki
Toimintaympäristömme ilmapiiri muodostuu sen perusteella, miten me aikuiset kohtelemme jäseniämme ja vapaaehtoisia toimijoita seuran tapahtumissa ja niiden ulkopuolella. Näillä toimenpiteillä varmistamme, että jokainen kokee olevansa tärkeä ja tervetullut.
Mittari(t): jäsenkyselyt
Toimenpide 2: Viestitään seuran joukkueiden tapahtumista
Jäsenet viestivät joukkueidensa tapahtumista, ja seura jakaa niitä viestintäkanavissaan. Kannustamme seuran jäsenistöä vierailemaan toistensa tapahtumissa.
Mittari(t): jäsenkyselyt
TAVOITE 4: Seuran sisäisen yhteisöllisyyden vahvistaminen
Toimenpide 1: Järjestetään seuran yhteisiä tapahtumia
Seuran yhteiset tapahtumat kokoavat jäsenistöä vuosittain yhteen, esimerkiksi jäsenkokoukset, seuraillat, joukkuekuvaukset sekä kauden päättäjäiset.
Mittari(t): tapahtumien määrät (kpl/kausi)
Toimenpide 2: Hallituksen ja jäsenistön kommunikaation parantaminen
Hallitus julkaisee kokouksistaan hallitustiedotteita. Joukkueenjohtajat osallistuvat jäsenkokouksiin. Mikäli joukkueenjohtaja on estynyt, hän on vastuullinen hankkimaan varahenkilön.
Mittari(t): Kyllä/ei
3. VIESTINNÄN KEHITTÄMINEN
TAVOITE 1: Ulkoisen viestinnän kehittäminen
Kiinnostava, omannäköinen, suunniteltu sekä säännöllinen viestintä ja markkinointi.
Toimenpide 1: Nykytilan arviointi
Arvioidaan viestinnän ja markkinoinnin nykytila.
Mittari(t): Kyllä/ei
Toimenpide 2: Viestintäsuunnitelman päivitys
Päivitetään viestintäsuunnitelma.
Mittari(t): Kyllä/ei
Toimenpide 3: Käytettävien resurssien määritys
Määritellään viestinään ja markkinointiin käytettävät resurssit.
Mittari(t): Käytetyt työtunnit sekä eurot ja koettu tyytyväisyys viestintään
TAVOITE 2: Yhteistyökumppanuuksien kehittäminen
Toimenpide 1: Nykytilan kuvaus
Laaditaan kuvaus yhteistyökumppanuuksien nykytilasta
Mittari(t): Kyllä/ei, kumppanien määrä
Toimenpide 2: Konsultaation teettäminen
Teetätetään konsultaationa kehityssuunnitelma yhteistyökumppanuuksien kehittämiseksi
Mittari(t): Kyllä/ei