Welhojen uusi logo ja uudistuneet nettisivut kertovat eteenpäin pyrkivästä joukkueesta, jonka perustana on se, että seuran toiminta kuuluu kaikille ja yhdessä olemme vahvoja. Nykyaikaiset nettisivut ja logo tekevät seurasta entistä helpommin lähestyttävän. Kesän 2020 aikana uudistettua logoa ripoteltiin tarkoituksenmukaisesti hiljalleen yleisön tietoisuuteen. Nyt prosessi on saavutettu loppuun.

Welhojen edustusjoukkueessa pelaava Olli Taskinen on ollut mukana prosessissa alusta lähtien. Muotoilijana ammatiltaan toimiva mies on kokenut paljon salibandyn parissa, sillä pelaajauransa lisäksi hän tekee töitä Fat Pipelle. Hän on myös usean vuoden ajan tehnyt sisältöä Welhojen uutiskanaviin. Logon päivittäminen on hänen mukaansa tullut jopa pienen sattuman kautta: ”Minulta kysyttiin hallituksessa, että miltä Welhot noin muutoin näyttää ilmeeltään. Olin aiemminkin tuonut uusia ideoitani esille Welhoissa ja muutenkin miettinyt sitä, että päivitykset ja uutiset olisivat yhtenäisiä. Nälkä kasvoi syödessä ja sitä mukaa kun hyvän näköisiä elementtejä tuli tehtyä, niin kyseltiin että miltä uusi logo voisi näyttää.” Alussa entisen logon oli tarkoitus säilyä ja nykyaikaisempaa versiota käytettäisiin joissain tilanteissa. Idea sai kuitenkin enemmänkin tuulta alleen, ja logo haluttiin laittaa kokonaan uusiksi, koska uusi versio näyttää paljon siltä miltä Welhot haluaa tulevaisuudessa näyttää. Uuden virallisen logon julkistaminen on siis alkuperäisen suunnitelman mukaan ripoteltu eri paikkoihin, mutta jälkeenpäin otettu seuran virallisesti pelipaitoihin ja julkaisuihin.

Olli Taskinen

  Olli Taskinen

Vanhassa logossa suurimpana haasteena oli keltaiselle pohjalle painaminen, sillä sen ääriviivat olivat keltaiset ja myös muita värejä jouduttiin joskus soveltamaan. Uusi toimii usealla pohjalla erittäin hyvin ja se on näin Welhojen arvojen mukaisesti kaikille saatavilla. ”Olemme edenneet pienissä sykähdyksissä, mutta nyt olemme päässeet prosessin loppuun. Logoa on testattu eri pohjissa ja sitä, kuinka se toimii esimerkiksi pelipaidoissa”, Taskinen kommentoi. ”Päivitetty malli on malliltaan tekninen ja terävälinjainen. Sen viestit ovat yhdessä eteenpäin, yhdessä enemmän ja yhdessä voimakkaampia. W-kirjain on valittu siksi, että se erottaa meidät muista. Emme ole tavallisella v-kirjaimella kirjoitettavia velhoja.” W-kirjaimen lisäksi vanhasta logosta on jätetty vain värit, joita niitäkin on hiukan muokattu: ”Silmät ovat olleet mukana pitkään, mutta nekin häviävät. Ilme pysyy silti viekkaana, vaikka silmät häviävätkin.”

Seuran hallituksen puheenjohtajan Antero Nissisen mukaan muutosajatus lähti aluksi liikkeelle entiseen logoon liittyvistä käytettävyyden haasteista. ”Vuosien varrella on tosiaankin käyty läpi monia eri malleja ja ideoita. Taskisen Ollin taidot ja myös ymmärrys seuran kokonaisuudesta olivat tässä se keskeinen tekijä, jonka avulla uudistusta on voitu viedä eteenpäin. Pelkästään uusi kuva ei tee onnelliseksi ilman sisältöä. Jo tässä vaiheessa logo symbolisoi halua kehittyä ja mennä eteenpäin, sitä iso voimaa, jota tässä seurassa ja seuratyössä ylipäätään on yhdessä tekemisen kautta. Tämä on hyvä lähtö sille, että näitä teemoja voidaan syventää yhdessä seuraväen kanssa.”

Logon ja nettisivujen päivittäminen on kehitystyön ensimmäinen osa. Seuraavassa vaiheessa käydään läpi ja päivitetään läpi seuran strategiaa ja arvoja.

Erik Rönkä, Welhot


Jaa uutinen